4 maart 2022
Jouw bedrijf bestaat 5, 10, 15 of meer jaar en je wil dat geluk delen met al je zakelijke (en persoonlijke) relaties. Een jubileum nodigt uit om een momentopname van jouw bedrijf te maken: wat hebben jij en jouw team in het verleden al bereikt, waar staan jullie nu en vooral: waar willen jullie graag naartoe wat de toekomst betreft? Voordat je er een vette party tegenaan gooit, is het handig om dit te noteren in een overzicht.
Hoe maak je van dat jubileum trouwens een geslaagd event? Met deze 10 tips voor de organisatie van je bedrijfsjubileum zal dit probleemloos lukken.
Wanneer je duidelijk voor je hebt wie je allemaal zal uitnodigen – een gastenlijst is geen overbodige luxe – weet je meteen ook op welke locaties je kan doelen. Geef op die gastenlijst ook een speciale plaats aan jouw werknemers. Zonder hen zou je niet staan waar je nu staat.
Bij dergelijk events zoals een bedrijfsjubileum is het belangrijk dat je duidelijk jouw doel voor ogen hebt. Grijp hiervoor terug naar het overzicht dat je maakte bij de momentopname van jouw zaak. Ga na of je wil doelen op nieuwe klanten werven, jouw medewerkers, klanten en leveranciers bedanken, een gezellig momentje met je dierbaren en andere belangrijke personen in jouw zaak en leven, extra aandacht naar jouw bedrijf trekken… op basis daarvan bepaal je de doelstellingen voor het jubileum.
Je hebt iemand nodig met een helicopterview die alle doelstellingen opvolgt. Zoniet neem je het risico om het budget te overschrijden of een totaal ander jubileum te krijgen dan je oorspronkelijk voor ogen had. Durf de verantwoordelijkheid ook geheel in handen van je medewerker te leggen, en zorg af en toe voor een contactmoment waarbij hij of zij je een degelijke update bezorgt.
Heb je er het budget voor en wil je graag dat iedereen kan genieten van het bedrijfsjubileum? Overweeg dan om het volledige event uit te besteden aan een evenementenbureau.
Een bedrijfsjubileum organiseren is een goede reden tot een feest, maar wil je dat wel? Eén avond en dan terug naar de dagelijkse orde? Als je liever meer ruchtbaarheid wil geven aan je jubileum, maak er dan een jubileumjaar van met elke maand een kleine activiteit of (marketing)stunt, bijvoorbeeld.
Of je nu gaat voor één avond of meerdere kleine acties over het jubileumjaar verspreid: een aandenken is altijd leuk! Kies voor leuke gadgets die je kan meegeven aan jouw gasten op basis van foto’s die gemaakt zijn ter plaatse, zorg voor gaaf en groots entertainment zoals een Mosaic Wall of ga voor een eenvoudige photobooth waarbij jouw gasten een leuke foto mee naar huis kunnen nemen.
Een duidelijk en memorabel thema is al de helft van het feest! Bovendien is het hele goede marketing onder het mom van een leuk moment. De ideale manier om werknemers, klanten en leveranciers (nog meer) aan jouw bedrijf te binden.
Wanneer je het overzicht maakt met doelstellingen, leg dan meteen data op de kalender vast waarbij bepaalde doelstellingen behaald moeten zijn. Doe dit vroeg genoeg: een jaar op voorhand starten is geen overbodige luxe!
Bedrijfsjubilea zijn VOER voor hongerige socials! Daarom: film en fotografeer alles – maar dan ook echt alles – wat te maken heeft met de voorbereiding van, de dag zelf én de naverwerking van je bedrijfsevent. Elk filmpje en foto kan gebruikt worden voor social media. Je kan er beter te veel dan te weinig hebben. Wil je liever niet zelf filmen en fotograferen tijdens het vieren? Kies dan bijvoorbeeld voor onze digitale karikatuur fotograaf, een greenscreen fotostudio, Doe het SelfieBox Mobiel of een classy fotospiegel. Dit zijn allemaal extra kansen om niet enkel je eigen socials te vullen, maar ook die van jouw gasten… die spontaan naar jouw bedrijf zullen linken. Marketingstunt? Nee, hoor! Bedrijfsjubileum!
Oké, je hoeft geen voordeel te halen uit een bedrijfsjubileum, maar waarom zou je bij de doelstellingen niet meteen ook meetbare doelen plaatsen als je er toch moeite voor doet? Denk aan naambekendheid, aantal volgers / bewegingen op de socials, nieuwe klanten… allemaal dingen die je kan meten wanneer je een bedrijfsjubileum organiseert. Zodra het evenement afgelopen is, kan je er je conclusies uit trekken en jouw bedrijf verder mee op weg helpen.
Het vergt best wat, zo’n organisatie van een bedrijfsjubileum, maar deze laatste tip is toch meteen ook onze beste. Wat er ook gebeurt: geniet ervan. Geniet van de weg waar je aan getimmerd hebt om tot dit feestelijke punt te komen, geniet van de samenwerking tussen jou en je team… kortom: laat deze fijne gebeurtenis niet onder stress en druk voorbijgaan, maar wees trots en enjoy the moment!